fredag 11 juni 2010

Jukolan ennakko

10milan jälkeen on ollut sen verran kirjoitushommia muualla, että tänne ei ole jaksanut päivittää ihan kaikkia elämänkäänteitä ja kokemuksia. Pieni Jukolan ennakkokatsaus on kuitenkin paikallaan.

Tällä viikolla julkistettiin seuran juoksujärjestys, siis seuran sisällä. Ulkopuolisille tuo on vielä huippusalaista tietoa, ja ykkösjoukkuueen osalta juoksujärjestys paljastetaan Perhonjokilaakso nimisessä paikallismediassa. Siitä sitten voi kukin päätellä, ketkä juoksevat kakkosessa. Kakkosjoukkue tulee pimittämään lopullista juoksujärjestystä viimeiseen asti.

Sen voin paljastaa, että itse luin juoksujärjestyksiä helpottuneena. Ei aloitusta, ei yötä, korkeintaan pieni hämärä. Pöllömpikin kenties pystyy päättelemään, että 4. osuutta juostaan. Itse olen ollut aina parhaimmillani baarien sulkemisaikaan ja toivottavasti Jukola-yö ei tee tässä suhteessa poikkeusta.

10milan jälkeen on treenattu vaihtelevalla menestyksellä. Jossain vaiheessa käytiin jopa hämärän rajamaiden tuolla puollen. Viimeiset pari viikkoa on mennyt puhtaasti juosten sen mitä on treenattu, koska ei yksinkertaisesti ehdi lähteä jonnekin kaukaisten metsäautoteiden päähän iltarasteille.

Valmistautuminen

Finspångista ja viimeistään yhdessä 10milan jälkeisessä suunnistusharjoituksessa tapahtuneesta hyytymisestä opin sen, että voisin ensi viikolla hoitaa tankkauksen hivenen huolellisemmin. Matka on onneksi kohtuullisen lyhyt, mutta silti.

Aloitin henkisen latautumisen heti sen jälkeen kun sain tiedon siitä, mitä osuutta tulen juoksemaan. Pari myöhäisiltaa onkin kulunut vanhoja 4. osuuden ratoja katsellessa. Oppia on imetty Janne Weckmanin, Tore Sandvikin ja kumppanien toteutuksista.

Lähinnä kuitenkin olen keskittynyt rataprofiilien katseluun. Osuudet 1-3 kun ovat tavanomaisesti yksi kokonaisuus, 4. osuus aloittaa seuraavan. 1-3 osuuden urista on siis lähinnä haittaa. 1-3 osuuksien eka väli on ollut pääsääntöisesti pitkä, Lapuan jukolaa lukuun ottamatta. Vastaavasti 4. osuuden ensimmäinen rastiväli on lyhyehkö. Kytäjällä ei ole välttämättä tarvetta pitkille ekoille väleille, mutta veikkaan, että 4. osuus lähtee muutaman asteen eri suuntaan kuin aiemmat osuudet. 1-3 osuuksien ekat hajonnat eivät yleensä ole kovin suuria, jotta erot eivät kasva epätasaisten hajontojen vuoksi liikaa. Sen sijaan 4. osuus alkaa perinteisesti kunnon hajonnalla. Pää kylmänä ekat kaksi väliä, jonka jälkeen pidempi kolmosväli reitinvalintoineen on kaikille sama. Loppuradan hajontakaaviota en viitsi teille paljastaa.

Rataprofiilin lisäksi on tullut pohdittua jo pitkään keskustelua ja kunnioitusta herättänyttä Kytäjän maastoa. Polkuja ei ole, mäet ovat korkeita, mäkien välissä on hitaita suonotkelmia, mäkien rinteissä hidasta kivikkoa, kulkukelpoisuus on heikko tai todella heikko, näkyvyys huono jne... Tämä tarkoittaa, että reitinvalinnat vaativat mäenkierto- ynnä muiden perusvalintojen lisäksi sitä, että vainu kulkukelpoisuudesta pitää olla kohdallaan.

Suunnitelmat viimeiselle viikolle

Maanantai: Solvallassa olisi tarjolla HS:n iltarastit, johon tähtään. Teemana 4. osuuden simulointi.

Tiistai: sellanen 30 minsan vk-lenkki

Keskiviikko: lepo

Torstai: suunnistutreeni Sigtunassa, keskittynyttä tekemistä 40-60 minsaa, jokunen väli kovaa, jokunen hiljaa

Perjantai: lepoa ja pastaa

Lauantai: aamulla pikku fiilistelylenkki Aurajoen yläjuoksulla ja Volvo kohti Kytäjää.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar